tisdag 6 mars 2012

Dag 43 - Katastrofdag


Vi börjar morgonen med att köra till en affär så jag kan handla på mig mat för fyra dagar framåt. Blir ganska ledsen när jag kommer in i affären och ser att de har nästan ingenting. Så det blir att tänka om och vara lite kreativ igen. Lyckades iaf fylla fyra kundvagnar med mat. Packade bussen full med mat och åkte till spökstaden som låg lite utanför Lüderitz. Där fick gruppen en guidad tur bland tomma hus och sist fick de titta på diamanter. Under tiden var det meningen att jag skulle fixa lunch men så fort jag tagit ut gasolköket kom nån från personalen springandes och sa att jag absolut inte fick använda gasol. Vi fick inte ens ta ut stolar och bänkar och absolut inte äta och sedan hänvisade de oss till deras restaurang. Så det slutade med att jag fick duka upp mackor och flingor inne i bussen och där fick sedan trängas och äta lite lätt lunch. Under t iden körde Martin och Robban tillbaka till Lüderitz för att få tag på gasol till mig. Fick även veta senare att de åkt fast för felparkering och blev tvungen att gå på en rättegång och erkänna att de brutit mot lagen och fick sen böter. Sen var det nått fel med några papper och de var ett himla besvär.
Efter lunch börjar färden mot sydafrika. Vi kom ca 10 mil när vi hörde Robbans röst i komradion att Bull har gått sönder. Så vi får vända om och se vad som var fel. Mitt ute i ingenstans var vi plötsligt strandade. Våra chaffisar försökte i ett par timmar hitta felet men lyckades inte. Jag tog fram köket och lagade lite mat medans chaffisarna pratade med kunnigt folk.

En trafikpolis stannade och vi trodde vi skulle få lite hjälp men han stannade bara för att skälla ut oss att vi parkerat dåligt och inte kunde stå där. Det är ju inte s¨å att vi stannade för att vi tycker det är kul. Tillslut kom nån mekaniker och kollade in bullbussen. Martin tog tillslut beslutet att alla i Bullbussen flyttar in i vår Billbuss och vi kör vidare mot sydafrika och Danne och Robban får stanna med Bullbussen mitt ute i ingenstans och försöka laga bussen nästa dag och sen köra ikapp oss. Vi var alltså 42 stycken i en buss. Kan säga att det var trångt, riktigt trångt. Men så gott som alla hade gott humör och ser det som ett äventyr. Vid tiotiden stannar vi och har bushcamp. Vi fick se en otroligt vacker stjärnhimmel och trots att vi låg väldigt trångt så fick vi iallafall lite sömn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar