måndag 30 april 2012

Mot nya äventyr på egen hand.

Klockan ringde 02.40 då det var dag att ta sitt pick och pack och åka ut till flygplatsen. Allt var stängt på flygplatsen och helt dött och jag fick vänta ett tag innan de öppnade check-in. Men allt gick väldigt smidigt. Planen startade i tid och landade tidigare än de skulle. Från Johannesburg var det ljust ute så jag fick se sydafrikanske vidder, Moçambikisk kustlinje och sedan ett vackert Madagaskar.
Det var gröna berg, gröngula risodlingar och slingrande brunröda floder. Fick snabbt mitt visum sen gick det inte så bra längre. Det skulle stå en chaufför med mitt namn och vänta. Men det gjorde det inte. När jag tillsist satt själv i exithallen 45 minutuer senare fick jag ge upp hoppet och tog en taxi in till mitt hotell. Körde genom småsamhällen och risodlingar. Så färgglad tvätt som låg på tork på marken och yngre killar spela fotboll på torr sandmark. Små marknader här och var och överallt gamla franska Renaulter och Citroëner körandes. Jag gillar vad jag ser. Känns inte som Afrika men ändå gör det det ?! Kommer till huvudstaden Antananrivo eller lite lättare Tana som de säger här. Staden ringlar sig upp för småberg och runt sjöar och vattenhål, ser ut att vara en mysig stad. Kommer till hotellet och jag får min andra överraskning. Hon säger att det är fullbokat. Men jag har ju bokat rum?! Får tillslut ett rum och det är hur fint som helst. Klockan är nu tre och jag är ganska trött efter en extremt tidig morgon men bestämmer mig för en kortare promenad. Kanske inte den bästa dagen att komma. Visar sig att allt är stängt på en söndag, kanske inte helt otippat. Men ändå är det ganska mycket folk ute på gatorna. Alla verkar väldigt vänliga och alla hälsar på mig och tittar mycket på mig. Får en känsla efter en kortare promenad att det nog inte är så vanligt med turister. Sen har jag förstått att jag inte kommer få det enkelt med språket. Har blivit bortskämd i andra afrika när jag kunnat prata engelska överallt, nu är det franska som gäller. Så det är bara att försöka lära sig det lite kvickt och lätt, haha. Lonely planet till och med avråder att åka hit om man inte kan franska, oups. Kommer nog få lite träning när jag ska ut och gå hel dan imorrn och utforska resten av staden. Det går verkligen upp och ner hela tiden på stans kullerstensgator. Som tur är har lite restauranger iallafall öppet och jag hittar en mysig en bakom en fint hus. En liten trädgård där jag kan smälta alla intryck jag redan fått av Madagaskar. Köpte en bok om landet för ett par dagar sedan och har väll inte riktigt koll på allt känner jag. Så jag satt på sista planet och försökte lägga upp en preliminär rutt. Först var planen att åka ut till en ö och bara relaxa ett par dar för jag känner att det behövs. Men ju mer jag läst så har jag hittat andra rutter som verkar mer lockande. Har förstått under mitt läsande att det tar otroligt lång tid att åka mellan städer pga extremt dåliga vägar. Dessutom är tydligen bussarna proppfulla och inte särskilt bekväma. Det finns ett utbrett och desto snabbare flyglinjer men det verkar väldigt dyrt, så jag tänkte börja med dem där obekväma, trång och långsamma men framförallt billiga bussarna så får vi se hur länge jag står ut. Nähe, nu känner jag hur tunga mina ögonlock är, tror det är dags att sova fast klockan inte är så mycket. Bättre att få en tidig start imorrn så jag hinner med hela staden för dagen efter tänkte jag dra vidare. Utsikt från hotellet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar