måndag 30 april 2012

30 april – Stadsvandring i Tana

Efter 10 timmars sömn kände jag mig för en gång skull ganska utvilad och var redo att möta stan och alla dess sevärdheter. Lonely planet har tips på en bra vandring där man ser det mesta av värde. Så det är min plan att gå den + lite till. Skippade taxin till starten av vandring utan gick dit istället. Började att gå ner till sjön Anosy där det finns en liten ö med ett monument.
Väldigt vackert med sjön och bergen runt omkring med hus längst slänterna. Men när jag gick runt sjön så blev jag lite ledsen. Det luktade toalett och jag förstod direkt varför efter tio minuters promenad och sett säkert 7 herrar stå och pissa längst sjökanten. Givetvis var det fullt med sopor också. Traskade vidare mot stadium där det spelades fotboll för fullt. Här försökte jag hitta en stig upp för berget till palatset. Gick ganska vilse och lokalbefolkning skrattade åt mig men log glatt och försökte prata med mig. Alla är så vänliga här. Tillslut hittade jag iallafall en väg som verkade gå upp för berget. Men den blev mindre och mindre och tillslut tog den slut. Men jag såg en trappa som slingrade sig uppåt och försökte fråga några damer som tvättade om jag var på rätt väg. Fick tillbaka leende igen och de pekade mot trappan. Så då började en ganska brant klättring upp för berget.
Nästan pinsamt hur dålig kondis jag har. Kom tillslut upp genom svett och såg en fin stor byggnad som ska vara ett museum. Men några grabbar berättade att den var stängd pga nån stulit kronjuvelerna. Dem här grabbarna blev jag förstås inte av med utan de gav mig en guidad tur uppe på berget, vilket faktiskt var ganska trevligt. Berättade ganska mycket intressanta saker och de tog mig på småstigar mellan villakvarteren så jag fick se lite mer dagliga liv.
Förstod så klart att de vill ha pengar men det var de värda. Kul med lite sällskap. De tog mig till palatset som brann ner 95 men de byggt upp igen. Men även detta stängt för allmänheten, haha. Det mesta här verkar vara nedlagt. Likadant med tågen, dem går heller inte mer i detta land. Min promenad ner för berget mot presidentpalatset mötte jag ett franskt par Bytte lite erfarenheter och sen gick jag vidare. Den där kartan i Lonely planet kunde man önska lite mer av, men samtidigt är det lite kul att gå vilse hela tiden för jag får se mycket. Framme vid nästa palats var det samma sak, se på håll men inte gå in. Här blev jag nästa arresterad också. Tänkte ta ett kort på palatset men hann precis ta upp kameran då några beväpnade vakter skrek på mig. Slokörat jag jag därifrån och ner till marknadsområdet där det såldes ALLT.
Skor, kött, grönsaker, tvål, skivor, kläder, djur......massvis med malageser. Det är verkligen extremt lite turister här. Gick vidare mot tågstationen vilket verkar överflödig med tanke på att det inte går några tåg. Så på bara tre timmar har jag gått runt i hela centrala Tana, en 3 miljoner stad. Så jag började vandra ute i förorterna i stället och döm av min förvåning när jag hittar ett chict kafé som serverar riktigt kaffe och bagels. Inredd med rosa skinnsoffor och bäst av allt menyer på engelska!!! Sätter mig genast här inne och vilar mina fötter från min långpromenad och läser lite lonely planet och börjar planera för morgondagen och min resa mot södra delar av ö närmare bestämt Antsirabe. Det franska paret sa att det var väldigt vackert och det fanns mycket att göra. Så då blev jag nöjd med mitt val.
Efter en förtjänt vila går jag vidare på måfå. Kommer till en klädesmarknad och köper ett par converse skor för 40 spänn!!!!!! Billigt!!! Går sen vidare hemåt och går förbi ett hus där det står massage 1 timme för endast 45 spänn. Tog en i sydafrika och var väldigt besviken så jag var tveksam men tänkte så billigt kan det kvitta hur dåligt det är. Efter ha burit tunga gasoltuber och tunga grytor och matkassar vore det ju skönt. Det var skönt, hon var jätteduktig och jag känner mig som en ny människa. Det börjar bli kväll och jag går vidare mot samma gårdsrestaurang som igår för att använda lite gratis Wifi. På väg dit går solen ner och det blir så himla vackra färger på husen på bergsluttningen.
Har haft en kanondag idag och det är inte ofta jag gillar städer men den här staden gillade jag skarpt!! Lokala hårfrisår i båsen. Fick gå in och backa ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar