tisdag 1 maj 2012

1 maj – Tålamodsprövning

Har aldrig varit förtjust i fransmän och jag tycker synd om folket här som måste köra gamla franska bilar som de antagligen skrotat i Europa och fraktat hit bara för det varit en fransk koloni. Sen är det ju gott med Croissanter men hur mättande frukost är det egentligen?? Efter en fattig frukost (ja, Croissant) så tog jag en Citroën (taxi) som sett bättre dar till busstationen utanför stan. Det gick inte att stänga bakluckan så jag höll i mitt bagage så den inte skulle ramla ut. Han hade ingen nyckel att starta bilen med utan tjuvstartade den och rullade den till macken för att fylla på med lite bensin. Jag undrar om hjulen satt fast ordentligt för det kändes som bilen wobbla. Jag kom iallafall fram och 100 m innan stationen kom det typ 10 personer och omringade bilen och skrek. De ville alla att jag skulle åka med deras minibuss. När taxi chauffören stannade öppnade de luckan och försökte ta min stora väska och springa med den till deras buss.
Jag fick till sist skrika att de skulle låta bli. När jag gick ur rykte de mig i armarna och nästa slogs emellan dem för att få mig som resenär. Det var lite obehagligt faktiskt. Jaja, jag kom till en minivan som skulle till Antsirabe och de var snälla och lät mig sitta där framme. Fick vänta en hel timme i bussen innan den var full (totalt 19 personer i en liten minibuss). Sen tog det 15 minuter att ta sig ut ur stationen och sen ytterligare 30 minuter att komma ur stan för vår chaffis stannade vid flera mackar, ja även denna chaufför behövde tanka och så var det nått fel på däcken. Tror han stannade 6 ggr på fyra timmar för att pumpa däcken. Sen stannade vi nog ytterligare 10 gånger för att polisen stannade oss för att titta på några papper och bli mutade med lite pengar. Jag börjar förstå varför Lonely planet inte rekommenderar dessa bussar och varför ingen jag träffat än så länge åker med dem utan hyr en egen bil. Men samtidigt är det ju det genuina jag vill prova på. Men mitt tålamod fick jobba idag. Frågan är om jag kommer ge mig på dem här 10-20 timmars körningarna framöver. Det var som tur är 4 timmars körning genom vacker natur. Vi körde förbi massor med risodlingar och småbyar med gulliga hus.
Här är det ganska stora hus, de flesta två-våningshus men även med tre våningar. Det verkar som att busstationer alltid ligger utanför städerna, så även i Antsirabe. Samma sak här, när bilen rullade in blev vi stormade av taxichaufförer som ville köra in mig till stan. Här har dem typ rickshaw fast det cyklar inte utan en stackars människa springer. Jag valde en tuktuk till ett hotel. Även guider försökte få min uppmärksamhet. Blev ganska trött på hur alla drar och sliter i mig. LÅT MIG VARA!!!!!
Har iallafall bokat en sjudagars tur nu. Kändes smidigast att ta flodturen, Tingy NP och Baobaballen och vidare till Morondava i ett och samma paket. Så slipper jag ta dem här bussarna som tar flera timmar och det kostar ca samma som om jag skulle fixa allt själv och tjänar antagligen in ett par dagar. Åker på torsdag så jag kommer ha en dag här. Ska försöka ta mig ut till en sjö som ska vara vacker och en trevlig vandring runt. Förresten glömde att det var Valborg igår. Hoppas ni alla hade en trevlig kväll vid bålen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar