lördag 19 maj 2012

17 maj – Kommer till paradisön Nosy Be och blir magsjuk

Klockan två på natten ringer min väckarklocka. Har knappt sovit något. Discot har hållt mig vaken. Halv tre ska minibussen komma och hämta mig vid hotellet. Vid tre kommer dem och vi börjar vår resa ner till Ankify där jag sedan ska ta båten till Nosybe. Som vanligt trångt. Mannen bredvid mig var kraftig och i vissa kurvor när han föll mot mig kunde jag knappt andas av hans tyngd. Känner att jag börjar må illa och tänker att det nog beror på för lite sömn och ingen mat på länge. Blir glad när de delar ut ett paket kex till alla. Smakar på några och sätter ansikte mot fönstret så jag får lite frisk luft. Illamåendet kommer och går. Dricker lite vatten och tänker att det nog är vätskebrist. Vi halv tio kommer vi till Ankify och min chaffis har varit snäll och fixat en båtbiljett till mig. Skippern kommer och hämtar min tunga väska och jag sätter mig vid båten och väntar på att vi ska åka. Det är otroligt varmt och jag hoppar tillsist in i båten där jag hittar den enda skuggan. Känner mig nästan svimfärdig och känner också att magen börjar köra runt. Dröjer inte länge förrän båten är full och vi kör ut mot ön. Havsluften gör mig gott och jag känner mig genast piggare. Vi kör förbi andra bergiga öar som är mörkgröna av all skog. Tar kanske 45 minuter att komma fram och jag hoppar direkt in i en taxi som tar mig till Madirokely. Utsikt från hotellet i Diego
Chauffören försöker få mig till att åka till grannbyn hela tiden, undrar varför. Men jag är bestämd jag ska till Madirokely för det är där det ska finnas bra dykcentre. Visar sig vara dyrt på ön eller kanske bara just den strand jag valt, vet inte än. Men efter lite letande hittade jag ett bra boende för en bra peng. Hann knappt ta in väskan i rummet förrän jag fick rusa på toaletten. Jaha, så har man åkt på diarré. Är glad att jag hann få ett hotellrum och det inte kom på minibussen. Gick och lade mig, försökte få lite sömn. Slumrade kanske till men mådde verkligen inte bättre när jag vaknade men behövde vatten. Så jag tvingade mig och gick till hotellets huvudbyggnad och bad om vatten och satt mig i en stol på balkongen och tittade på havet och njöt av havsbrisen. Tjejen som jobbar kom och satt sig hos mig och vi pratade en stund. Jättetrevlig tjej. Men plötsligt brev jag riktigt illamående och kände att jag kommer spy vilket sekund som helst. Så jag bad om ursäkt och halvsprang till rummet. Varför har min bungalow två dörrar som måste öppnas?!?!?! Det var bråttom. Ja, sen fick jag spendera en lång stund på toa. Ingen höjdare när det kommer från båda hållen, suck!!!! Det var nog inte vätskebrist eller för lite mat i magen, jag har helt enkelt blivit matförgiftad........eller fått malaria. Är lite nojig så fort jag får nått symptom. Det jobbiga med malaria att man kan ha alla möjliga symptom, diarré, feber, ont i leder, hosta. Samma symptom som om man är förkyld eller blivit matförgiftad. Helt färdig lägger jag mig i sängen och försöker sova lite till, jag läser lite och tittar till sist på en film som får mig att glömma illamåendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar