onsdag 9 maj 2012

4 maj – Tsiribihina river

Klockan sex blev vi väckta och jag ville så gärna sova mer. Knappt sovit alls. Var skönt de första timmarna på floden när det inte var så varmt. Men så fort solen kommer så blir det riktigt het i dem öppna kanoterna och absolut ingen skugga någonstans. Inte förrän idag förstod jag varför guiden undvikit mig, han kan ju ingen engelska vilket lovades när jag bokade trippen, så jag är ganska besviken på det. Jag missar all information även om vår guide inte verkar ge så mycket. Som tur var har jag snälla tjejer med mig som försöker berätta allt som sägs. Idag bytte jag båt för jag tänkte att den ena tjejen nog ville åka med sina vänner. Så jag tog den lite mindre båten vilket oftast också är långsammare. Tyvärr betydde det idag att vi kom sist när de upptäckte lemurer och när vi kom fram hade de redan skrämts iväg för här verkar de inte förstå att man ska vara tyst för att få se vilda djur. Lite irriterande. En gång hann jag se en skymt av dem. Jag såg en lemur en gång men jag lyckades inte göra mig förstådd av paddelmannen så han paddlade vidare. Idag bytte naturen lite karaktär. Från platt mark med vass, till högre berg och skog. Därav också chansen att få se en lemur. Innan lunchtid stannade vi till och tog en kort promenad i skogen och kom fram till ett fint vattenfall med klart vatten till skillnad från flodens bruna vatten. Tog ett svalkande dopp och fick en välbehövlig morgondusch. Hittade en ny kameleont, men jisses vad svåra dem är att få på bild.
Vi paddlade vidare och jag letade febrilt efter lemurer men ingen lycka. Så tillslut la jag mig ner bekvämt och läste lite bok istället och försökte stå ut med den tryckande värmen och solens starka strålar som brände huden. Även idag la vi till vid en sandbank för övernattning. Samma rutin som igår. Letade ved och satt upp tälten. Under tiden dödade personalen dem två hönsen som vi haft med oss på kanoterna. Sen blev det snacks med rum och lite jucie till snacksen innan maten serverades. Stekt kyckling med pommes, väldigt gott. Lite imponerad över våra samtal. Som sagt, fast vi har vissa språkproblem lyckades vi ändå diskutera omskärelse som de håller på med här på Madagaskar. Stackars treåriga pojkar blir omskurna och sen får pappan äta upp det som skurits bort, blä!!!! Sen pratade vi fransk politik, det är tydligen val där. Vi pratade sjukvård. Vi kom in på ålder och vi blev alla förvånade när vi fick veta våra paddlares ålder. Äldsta gubben trodde vi var runt 60-70 år....han var 38!!!!!!!!! Mannen vi trodde var runt 40 var 20. Verkligen förvånande. Det blev ännu en trevlig kväll med mycket skratt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar