måndag 14 maj 2012

14 maj – Sakalaga beach – katesurfing paradis

Gick ut på hotellets stora balkong och såg havet, vad härligt. Så där satt jag och käkade frukost och mådde riktigt bra. Till och med en baguette smakade ok idag. Så med ny energi gick jag ut på stan för att försöka hitta nån resebyrå som kan ta mig till berget och nationalparken som finns 4 mil härifrån. Men vart jag än gick så bara ojade dem sig och riste på huvudet och tyckte synd om stackars mig som inte har vänner och reser själv. Det krävs en grupp för att göra en utflykt annars blir det väldigt dyrt. Det är tydligen inte säsong nu och de har ont om kunder. Så det blev extremt dyrt för att köra fyra mil och ordna en guide som går med mig. Jag har blivit besviken så många gånger nu när mina planer går åt skogen men jag har på nått sett gett upp nu och blir inte irriterad längre, nu skrattar jag bara åt eländet. Förstår inte riktigt hur detta billiga land kan vara så dyra när det gäller utflykter. I förrgår åt jag middag för tre kronor, en stor portion jätteräkor på en fin restaurang kostar ca 40 kr, en bussbiljett hit kostade 100 kr. Men en dagsutflykt skulle kostade mig över 1000 kr. Jag minns när jag var i Grekland, där blev jag också hela tiden påmind om att jag reste själv och allt var dubbelt så dyrt för mig. Kom jag till en restaurang så suckade dem när jag sa att jag ville ha ett bord för en person. När jag ville ha en solstol så kunde man bara hyra dubbla solstolar. Hyra ett rum var lika dyrt för mig ensam som om jag tog ett dubbelrum. Menyerna var alltid för två personer. Så inte nog med att man inte har några kompisar ( det är det dem verkar tro iallafall) så måste allt bli superdyrt. Här på madagaskar verkar det vara likadant när det gäller utflykter. Trodde att jag skulle kunna sova i dorms (rum för många personer som är billiga) men det finns överhuvudtaget inte. Som tur är så får man ett eget rum för ca 100 kr och det är ju ok. Jaja, det blev en stads promenad vilket tog typ 30 minuter. För att vara norra öns största stad är den väldigt liten. Bestämde mig för att ta en taxi till andra bukten där det ska finnas en fin strand. Här är väldigt vackert med havet och alla öar utanför. Efter 45 minuter var jag framme vid stranden och den var ganska fin. Verkade vara ett kitesurfing mecka. Tog en promenad på stranden och satt sen och titta på nybörjarna som kämpade att få rida på en våg och proffsen som flög över vågorna och hoppade flera meter upp i luften. Såg otroligt härligt ut. Måste jag verkligen prova en dag. Kände lite på vattnet men det var ganska kallt så det blev inget bad, räckte gott att bara sitta på stranden.
Har bestämt mig för att skippa nationalparken, fick ju iallafall vandra i en förra veckan. Nu satsar jag på havet istället. Så imorrn ska jag ta mig till en fiskeby som heter Ramena och där ska finnas en dykshop och det ska finnas en massa vrakdyk och väggdyk. Så det ska jag försöka mig på. Vi får väll se....jag har ju behövt ändra planer förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar