söndag 20 maj 2012

20 maj - Oturen vänt?

Så då gör vi ett nytt försök. Det börjar bra iallafall. När jag äter min frukost ser jag hur de kör båten till dykshopen, måste ju betyda att den funkar. Går med lätta steg till dykshopen och möter Richard. Motorn är igång men den mår inte bra. Han har sett till att jag ska få dyka ändå. En annan firma kommer och hämtar mig och vi åker ut till den lilla ön en bit härifrån.
På med utrustningen och i vattnet och då kan jag slappna av och äntligen får jag göra mitt 300:ade dyk. Dykningen var över förväntan bra. Mycket koraller och massor med fisk och det dröjer inte länge innan vi ser vår första hawksbill sköldpadda tätt följt med flera andra.
Ser blåprickiga små rockor och simmar ett tag med två sköldpaddor som håller varandra sällskap. Även här är batfish nyfikna och förföljer oss.
Efter en timmes dyk är det dags att upp och lapa lite sol, äta lite banan och få i sig lite vatten innan det är dags för dyk nummer två. Det är på andra sidan ön och lite annorlunda dyksajt. Vi går ner till 20 m och där är ett landskap fullt med stora seafans (havsfjädrar?!).
Ser flera olika nakensnäckor och en helt ny för mig. Återigen en massa fisk och koraller och ytterligare två skölpaddor varav den ena simmar ända fram till mig. Två jättebra dyk och blir förstås sugen på att dyka imorrn igen. Vi får väll se hur det blir. Planen är att åka till Adilana som är öns finaste strand i norr men den finaste solnedgången. För sen måste jag börja min färd tillbaka till Tana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar