lördag 19 maj 2012

15 maj – finns det hjärterum så finns det stjärterum

Fick min tvätt tillbaka idag, vad härligt att äntligen ha kläder som luktar gott. Har försökt tvätta själv innan men det torkar ju aldrig här. Dags att ta mig till Ramena idag. Åkte till busstationen. Har ju tidigare berättat om dem trånga bussarna jag åkt. Nu känns det plötsligt som att dem var hur bra som helst och gott om plats. Här var det inte en minibuss utan liten pickup där vi satt på flaket. Vi var som packade sillar. Vi satt mer eller mindre på varandra. Fanns inte en möjlighet att ens röra på lilltån. Tur att det bara var 18 km och det bara tog en timme. Kom till den lilla fiskebyn och fick tag på ett billigt rum nära havet. Gick direkt ut för att försöka leta upp dykshopen. Gick så klart fel håll och började tänka att den säkert inte finns mer. Men när jag sen gick tillbaka och gick andra hållet så hittade jag min dykshop och blev överlycklig. Gick in och hittade en kvinna som bara pratade franska men hon förstod iallafall att jag ville dyka imorgon. Hon visade på sina fingrar att jag skulle vara här klockan åtta hon till och med skrev ner åtta till mig. Jippi, äntligen ska jag få dyka. Gick till en strandrestaurang och beställde som vanligt in nått gott från havet. Såg hur två gamla tjocka gubbar raggat upp två unga snygga tjejer från Madagaskar. Ser det ganska ofta här. Stackars tjejer som tror att de ska kunna få ett bättre liv när de i själva verket bara blir utnyttjade. Kunde knappast se nån glädje i deras ansikten när de satt där och åt. Hoppas de inte kunde engelska och förstod vad äckelgubbarna satt och pratade om. Dem gjorde mig illamående. Det kom in ett annat gäng gubbar som jag sett innan kom med dykbåten. Efter ett tag frågade dem mig om jag var dykare, de hade sett min klocka. De sa att de haft bra dyk idag och såg framemot morgondagen och att vi skulle dyka ihop. Så det blir jag och fyra stora tjocka fransmän, haha. Resten av dagen tog jag det ganska lugnt. Läste, tog en promenad på stranden. Gick ner vid solnedgången och tittade på hur fiskarna jobbade med sina nät och förberedde sina båtar. Såg kvinnor som satt med sina bebsiar på stranden och lekte med dem. Ett killgäng spelade fotboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar