onsdag 9 maj 2012

2 maj – Mora mora (utalas mårra-mårra, betyder ta det lugnt)

Min dag började inte riktigt som jag tänkt mig. När jag kom ner till receptionen så stod Coco där som jag bokat min 7 dagars tripp med. Han bad om ursäkt men ville att vi åkte redan idag. Jag bokade imorrn och sa det till honom. Men nu hade dem andra som också skulle med ändrat sig och då tyckte han att jag också skulle det. Men jag hade planerat att åka ut till sjöarna och var inte ett dugg sugen på det och sa att det var hans problem. Igår var det ju perfekt att åka i över morgon, så nu får han fixa det tyckte jag och gick iväg för lite frukost. Så istället för att åka ut till sjöarna så gick jag runt och försökte hitta andra som säljer samma utflykt. Fick tag på en som verkade mer seriös, dock var det bara plats i gruppen som går idag. Men han var flexibel och sa att jag kunde åka till sjön så åker han med mig till andra stan och möter upp gruppen där senare på kvällen. Så hans vän tog sin jeep och körde mig till sjön för en billigare peng än taxi. Tog 1 timme att köra dit trots att det bara var 18 km, så det berättar ju standarden på vägen ut. Sjön var ganska lite men väldigt turkos och vacker. Hade en guide med mig som berätta allt om sjön och hade även ett gäng barn som ville sälja stenar. Han stannade och pekade på ett par träd som växte på bergsväggen. Sägen säger att det var ett par som älskade varandra. Tjejen kom från en rik familj och killen från en fattig så det var så klart inte godkänt av föräldrarna. Så då tog de livet av sig här vid sjön och nu växer dem två träden precis där.
Körde även till den större sjön som dock inte var lika vacker. Snabbt in till stan där Gaby väntade på mig och vi blev utkörda till taxi. Bouche stationen och satt oss i en minibuss som redan var fullsmockad med folk. Resan skulle ta ca 3 timmar....den tog fem!!!! Gaby skrattade och sa mora-mora är det enda som gäller med dessa minibussar. Vi stannade på många ställen och släppte av och på folk med en massa packning som skulle på/av taket. Som vanligt ska det först tankas och göras lite personliga ärende. Som vanligt var det nått fel med fordonet, denna gång bromsarna vilket kändes sådär med tanke på att vi åkte upp och ner för stora kullar. Föraren verkade ha lite dålig koll på vägen med och råkade visst köra över en stor tupp men körde glatt vidare. Att sitta längst fram var lite jobbigt imellanåt. Så fem timmar senare kom vi fram och jag fick i mig lite mat innan jag fick mitt rum där det redan bodde en av dem tjejer jag ska resa med dem närmaste sju dagar. Hon heter Anna och kommer från Paris och är läkare och reser ensam precis som jag. Blev glad när hon kunde lite engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar