onsdag 9 maj 2012

5 maj – livet på floden

Blev väckta idag igen innan solen gick upp. Fick kaffe och gamla baguetter som de stekt till lite. Sista dagen i kanoten. När jag bokade trippen trodde jag verkligen att jag skulle bli grymt uttråkad i en liten kanot i tre dagar och tycka det är jobbigt att sitta i en lite kanot. Men tiden har gott så himla fort och dem har varit jättebekväma. Det har varit väldigt avkopplande att halvligga i kanoten och lyssna på tystnaden och se lokalbefolkningens vardagsliv. De har obekymrat fortsatt med dem sysslar med. Står de nakna i vattnet och tvättar sig vinkar de bara glatt och fortsätter sen tvätta sig ogenerat. Så fort barn ser oss så springer de och skriker Salam (hej) och ler stort och blir jätteglada när vi vinkar tillbaka. Vi såg en liten krokodil ligga i leran på ett ställe. Vackra fjärilar flyger förbi. Knallröda fåglar som sjunger vackert och vackra kungsfiskare doppa sig i vattnet. Vi har sett hur bonden tar ner sina zebus (typ en ko med en stor puckel på ryggen och stora horn) till vattnet så de kan dricka. Ibland såg vi inget folk alls så då tog jag min i-pod för jag var trött på dem franska sångerna som sjöngs och när jag satt på den hörde jag ” the sky is blue, the cloud is white, and I think to myself, what a wonderful world”. Det var så passande där i kanoten med det vackra landskapet som passerade. Idag gjorde vi ett stopp. Här fanns det tamarindträd som lemuerna tycker om så vi tog en promenad för att ha en chans att få se dem. Men som vanligt kan inte vår guide hålla tyst utan babblar på högt, så om det fanns lemurer lär han ju ha skrämt iväg dem. Vi fick se en stor vacker fjäril och ännu en kameleont.
Vid lunchtid stannade vi till hemma hos en familj. Barnen titta på oss med stora ögon. Jag såg en flicka med en sarong knuten och bar på en vattenflaska på ryggen. Övade hon redan på att bära på en bebis.
Tydligen är det vanligt att de blir gravid här vid 12-13 års ålder. Småpojkarna satt på en stor vattenflaska och hade en pinne i näven som det paddla med.
Här har vi blivande kanotpaddlare. Det var väldigt kul att bara sitta och titta på dem. Jag såg hur en flicka spelade tre i rad i sanden med sig själv så jag gick det och gjorde henne sällskap. Fick genast åskådare av de andra barnen. Hon var inte så bra så jag fick helt enkelt låta henne vinna några gånger.
Barnen blev helt uppspelat när de fick uppmärksamhet så sen dansade dem och spelade trummor med ett par pinnar på vattenflaskorna. Det blev stor uppmärksamhet plötsligt vid ett träd så jag gick dit med kameran. Blev som vanligt väldigt rädd när jag såg en orm slingrade sig och försökte gräva sig ner i sanden med sitt huvud. Läskigt. Efter lite lunch hade vi bara en halvtimmes paddling kvar tills det var dags att lämna våra kanoter och bli körda sista biten som säkert inte var så långt men tog ändå 2 timmar. Vi satt och väntade ett tag på vår jeep och fick underhållning av barnen som var där.
Som sagt en biltur till staden Bel-sur-mer där vi ska övernatta på hotell. Men vägen tog slut och vi fick åka en....vet inte vad jag ska kalla det....en sorts hemmasnickrad båt som kunde ta tre jeepar.
Det var två långsmala båtar de byggt ihop med träpallar emellan. Dessutom fraktade de även stora tunnor med något som var brandfarligt. Dem satt vi på. Men vi kom till stan och bor på ett fint hotell och framförallt var restaurangen över förväntan bra. Här åt jag än så länge Madagaskars godaste middag. Gambas med vitlök, grönsaker och nån chutney.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar