måndag 7 april 2014

BAMBUSKOG OCH EN MASSA TEMPLEL


Ännu en spännande dag framför mig. Började men en långpromenad för att glimta Nijo slottet och tog sen tåget därifrån till ett område som heter Arashiyama och Sagano. Ännu ett ställe som lockar till sig mycket folk. Började med templet Tenryo-ji, ja ännu mer fina färgglada växter, sjöar och gamla byggnader. Vidare til bambuskogen och sen till ett kändishus. En som varit med en massa samrurajfilmer, fin trädgård hade han iaf (han är numera inte vid liv) och det bjöds på äckligt grönt te med kaka. Tog sen en lååååååång promenad och kom bort från alla turister och gick uppför en liten mysig gata till jag kom fram till Otagi Nenbutsuji temple som hade 1200 små statyer på rakan med olika uttryck. Kollade in Adashino nenbutsi temple som såg ut som en kyrkogård och även här en bambu alle som man kan se på lonely planets utsida. Efter en välsmakande lunch gick jag till Gioji tempel som har en mossträdgård som ska vara lite finare på hösten då träden får röda löv. Kom tillbaka till turiststråket och åkte tillbaka till city. Åkte till Higashiyama som också är ett mysigt kvarter. Gick direkt på två stycken geishor. Väldigt vackra, men tycker nästan synd om dem. Folk förföljer dem som värsta paparazin och det var några nu som gick för långt så folk reagerade. Gick runt i kvarteret och gick mot ett annat tempel som heter Kiyomizudera som också ska vara upplyst på kvällen. Om parken igår var populär så var det inget jämfört med detta. Flera hundra meter innan jag kom fram var det en jättelång kö som aldrig verkade ta slut. Men när de öppnar så försvann kön snabbt så jag gick också in. Men deras fina reklamafficher har nog photoshoppats en del, inte riktigt så fint. Gick tillbaka till parken som jag var på igår istället, mycket trevligare igår men inte idag, det var en läskig gammal gubbe som började gå efter mig och gick på mig hela tiden och så mycket att det blev otäckt, så jag sprang in en en stor klunga och försvann ut ur parken, han hann som tur var inte med. Tappade suget att se mer och mina fötter har för länge sedan gett upp. Hem till hotellet och massera mina ömma fötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar