fredag 4 april 2014

HAKONE


Igår somnade jag till ljudet av ösregn men imorse vaknade jag av tystnad och lite ljustrålar lyckades ta sig igenom en fortfarnde ganska grå himmel. Intog först en frukost men mina nya amerikanska vänner, middag var bättre än frukosten. Inte så sugen på tofu, ris,misosoppa och en uppfläckt torr hel fisk som ligger och stirrar på mig. Tog linbanan över bergen och den grå himmlen skymmer MtFuji väl. Hoppade av vid högsta punkten där det är fullt med vulkaniska aktiviteter. Marken ryker och det bubblar i dem små vattenpölarna och det stinker ruttna ägg. Provade dem svarta äggen somär speciella här. De kokas i en varm källa och skalet är helt svart. Men det smakade precis som vanligt ägg gör. Men det påstås att man kommer leva sju år extra. Jag åkte vidare ner till sjön där jag hoppade på en piratbåt, vad nu en sån gör här. Åkte övertill andra sidan sjön där det ligger en liten by och en fin park som jag traskade genom. Antagligen pga höjden har inte blommor och träd slått ut än, lite synd men det är fortfarande vackert. Solen tittar fram mer och mer och himlen börjar spricka upp och bli blå vilket ger mig lite hopp att få se berget. Efter en god lunch går jag tillbaka till båten och nu är det bara moln runt Fuji, kanske kanske....... Åker tillbaka med båten och senlinbanan till min lilla by och jag skymtar foten av det berömda berget, glad att jag fickse hela berget första dagen i tokyo. I min lilla by gick jag på ett konstmuseum, ja du läste rätt, men det var deras mossträdgård jag var intresserad av inte konsten. Men samma här, träden hade inte slått ut och mossan var fortfarande gul. Gick till en park som också var ganska fin. Sen var denna dag över. Tillbaka till hotellet för en ny tolvrättersmiddag, tur att det är små rätter, som tapas. Det var supergott idag med. Dags att packa ihop sina saker och förebereda resan till Hiroshima imorgon. Jag kommer att lägga in foton när jag kommer hem, det funkar som vanligt inte här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar