tisdag 8 april 2014

TUSENTALS TORIIS OCH NÅGRA FÄRRE GEISHOR


Igår åkte jag norr om stan idag tog jag tåget söderut istället till Fushimi Inari Schrine. Här finns ännu ett tempel men är mest känd för sina tusentals toriis som slingrar sig upp för ett berg som en gång. Varje torii är donerad av personer eller företag som man också kan läsa vilka dem är på baksidan av toriin. Så man kan säga att de är som reklampelare. En sån donation går på 250000 spänn, så jag står över. Åkte sen tillbaka till stan och gick på Nishika market där man kan hitta många skumma saker att äta. Vad sägs om sjögurka eller en vanlig gurka på pinne? Jag har ju ojat mig för mina ömmande fötter efter dem sista dagarnas långpromenader. Jag erkänner att det givetvis beror på att jag är otränad. Men det kan ju även ha att göra med mina slitna skor som följt mig på de flesta kontinentrr och resor sista åren. Så jag gick in i en skoaffär och köpte ett par nya skor och lämnade kvar dem gamla. Sen gick jag till en massör och fick fotmassage, detta har gjort underverk. Mina fötter gör knappt ont längre. På eftermiddagen är jag bokad till Miyaki odori som är en maiko (geishor lärlingar) uppvisning som går endast i april. Jag är även bokad för en tecermonisittning med dem innan. Vilket fjasko och turistfälla. Vi blev inslänga i ett rum där längst fram satt två maikos och den ena fixade lite te. Vi fick inte ta kort och teet och kakan slängde dem ut, hann knappt sätta mig ner innan vi blev utslängda. Vi fick inte ens fem minuter. Själva uppträdandet var kul/intressant första och sista fem minuterna när dem vackra maikos dansade. Allt därimellan var en pina, nån stumteater där två gamla tanter sjöng nått fruktansvärt och jag fattade ingenting. Hade jag vetat innan att jag skulle se flera geishor på stan hade jag aldrig bokat detta. Haha, där var en grupp svenskar på samma föreställning och det hördes väldigt tydligt att dem inte heller var nöjda. Sista dagen i Kyoto imorrn, det lär bli fler tempel och körsbärsblom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar