måndag 7 april 2014

MIYAJIMA OCH KYOTO BY NIGHT


Hyffsat tidigt hoppade jag på ett lokaltåg som tog mig till färjeläget där jag tog båten över till ön Miyajima. Det var fler än jag som planerat detta, antagligen en typisk söndagsutflykt för lokalborna. Solen sken hela vägen ut och en kort stund på ön. När jag var på väg till linbanan så öppnade himlen sig så jag ändrade mina planer. Promenerade runt i skogen och fick sällskap av nyfikna hjortar och gick igenom flera körsbärsparker och hade fin utsikt ner på pagodan, templet och shrine (vet inte det svenska ordet). Fick se ett brudpar som kördes runt i en droska av en stackars man. Jag provade lokala läckerheter som grillade ostron och okonomiyaki (nudlar, vitkål, bacon, ägg som steks ihop som en crepes, sen ringlades på med ost, vårlök och sås. Extra lyxigt med pilgrimsmussla på). Mätt och belåten åkte jag in till stan och hämtade min väska och hoppade återigen på en shinksen och åkte till min sista destination här i norr nämligen Kyoto. Kom fram vid sjutiden och gick direkt ut på stan till Geishaområdet Gion. Hade inga större förhoppningar att få se nån geisha, det ska tydligen vara svårt. Så lite förvånad när jag skymtar tre stycken ikväll. Jag gick till en park som ska vara fint belyst på kvällen och det blev en lyckoträff. Det här med körsbärsblom är nått stort även för japanerna. De passar på att fylla parkerna med sina picknickar. Så även på kvällen. I denna parken var det folkfest. Så himla kul att få uppleva detta. Det var fullt med matstånd överallt som sålde den ena läckerheten efter den andra. Folk överallt. Tröttnade dock att trängas så jag lämnade parken och gick till Hanami-koji som är en gammal geishagata idag full med dyra restauranger. Gick sent runt på bakgator och gick rakt på en gata som var full med blommande körsbärsträd längs en å, helt fantastiskt vackert. Efter att ha promenerat i åtta timmar idag var mina fötter helt slut. Kastade mig i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar