söndag 20 april 2014

MANTA DYKNING


Jag har haft tre dagars fantastisk dykning med ett bra företag som är seriösa, träffat många dykarvänner och haft kul. Första dagen fick jag se tre mantor graciöst simma förbi oss några gånger, andra gången fem stycken som stannade på tvättstationerna om och om igen och vi kom dem nära under hela dyket och tänkte bättre än så här blir det inte. Men mitt sista dyk blev det bästa. Sex mantor som simmade runt oss, blev tvättade, dansade, voltade, stannade bara ett par meter och poserade, jagade varandra, lekte med bubblorna vi andades ut. Att så stora djur kan simma så graciöst. Det är verkligen magiskt. Men även de andra dyken var bra. Här finns mycket coraler, fick se elektriska musslor som jag aldrig sett tidigare, simmade under och mellan stora klippor och väjade undan för en massa otäcka ormar. Ja, det har varit oväntat bra, enda jagkan klaga på är att vattnet är så himla kallt så jag har frusit mycket. På kvällarna har jag och de andra gästerna suttit på altanen och titta på stjärnorna, en stor gul fullmåne speglas i havet och tittat på ugglor, druckit plommonvin och snackat en massa strunt. Dagarna gick alldeles för fort och i eftermiddag är det dags att lämna Ishigaki och flyga till Tokyo. Det har verkligen varit den bästa avslutningen man kan tänka sig på resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar