måndag 7 april 2014

MOT HIROSHIMA


Vaknar till solsken när jag går upp tidigt och början min resa mot Hiroshima. Först bergbana, sen två långsamma tåg och avsluta med två shinksen dvs dem snabba tågen. På en station svischade en shinsken förbi och då förstod jag hur snabba dem är, det var som ett streck och jag kände vinddraget. När man åker känns det inte så snabbt. På tåget fick jag nästan se hela Mt Fuji, så dem som tog piratbåten fick nog finare utsikt idag, typiskt. När jag anlände Hiroshima på eftermiddagen så möttes jag av regn. Men nått så tramsigt som regn kan inte hindra mig att utforska staden när jag bara har 24 timmar på mig. Började med att gå till Shukkei- en garden som hade fullt med körsbärblom i olika rosa nyanser. Gick runt en vacker sjö som hade fullt med broar, stora gapande karpfiskar och vackra bonsei - talliknande- träd. Såg en tjej med geshiakläder och hon hade inget emot att bli fotad. Gick vidare till A-bomb dome som är en av få byggnader själva skalet av huset överlevde bomben. Gick in på museet och fick lära mig allt om vad som hände den 6 aug 1945 och konsekvenserna. Mycket otäckt, ännu läskigare att det finns länder som har sånt här i sina ägor och att det kan hända igen. Det bästa är att folket här inte är bittra utan gått vidare. Sen tog jag shoppinggatan tillbaka till hotellet och åt där lite delikatesser jag hittat på vägen. Maten här är så mycket mer än misosoppa och sushi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar