torsdag 3 april 2014

Pyssel


Efter en sen kväll var det lite småjobbigt att gå upp sex på morgonen för att ta sig till sumo kvarteren. Ännu jobbigare när min guide aldrig dök upp. Så jag fick snabbt hitta nått annat att göra vilket inte var det lättaste så här tidigt på morgonen, inget är öppet. Men jag åkte först till Lidabashi där det var körsbärsblom längst hela kanalen, jag har verkligen tur som lyckades komma precis i tid för körsbärsblommen och även sol och 20 grader perfekt. I detta kvarter finns det kvar ett gammelt geisha kvarter men det var väldigt uupfrächat och numera mest fina restauranger, så inte så mycket att se. Åkte vidare till Shibuya som är känt för sin korsningen med människor korsar är ser ut som myror i en myrstack så många dem är och husen pryds av stora blinkande reklamskärmar. Här finns även statyn hichicko som är en hund som alltid möte sin husse på denna plats och hunden var sin husse trogen även när han gick bort. För hunden kom dit varje dag i flera år och väntade förgäves på sin husse. Shibuya är också kännt för alla ungdommar som samlas här och har alla möjliga färger i håret och udda kläder. Dem ville jag se men jag hade ingen tur. Åkte sen till andra sidan staden och mötte Joje och hennes två äldsta. barn som har skollov. Dags för lite pyssel. Vi valde ut vad vi ville göra, dem valde stora saker som tidningshållare och lådor, inget som skulle passa min packning så jag valde fotoramar. Sen fick vi välja mönstrat mashi pappper, vilket inte var det lättaste när det fanns hur mycket som helst att välja mellan. Sen var det bara att följa instruktionerna av vår fröken som tyckte vi var för låmngsamma. Det var riktigt kul, så nu har jag shoppat med mig hem några små kit. Jag lämnade mitt sällskap och åkte till Harakuju, för att försöka hitta utklädda ungdommar här. Här fanns miljontals ungdommar men inte utklädda. Tröttnade snart på allt folk och gick istället till en stor park, och strosade runt. Efter bara fyra timmars sömn inatt och gått hela dagen var jag helt slut och åkte hem till Joje. Våra planer för kvällen skippade vi och umgick hemma istället. Jag kontaktade företaget som aldrig dök upp imorse och det visade sig vara fel i bokningen så jag är bokad imorrn istället. Så jag tarett senare tåg till Hakone istället och får nu se sumobrottningsträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar