fredag 4 april 2014

SUMOBROTTNING OCH ROYKAN


Tog mig återigen till sumokvarteren och hann knappt ut från stationen innan Akika min guide plockade upp mig. Yes, idag blir det av. Vi var en grupp på sex som gick till ett av stallen. Akika berättade lite information om sumo innan vi gick in för där fick vi inte prata bara sitta still på golvet och titta. Det var jättekul att se dessa bjässar. I mitten var ringen där de tränade matcher. De var nog ett femtontal brottare, de minsta och sämsta började först, så det var inte förrän i slutet vi fick dem stora tjockisarna. Men det stod utanför ringen och tränade på att sätta sig på huk och lyfta ena benet. Bara det fick dem att svettas floder och pusta som flodhästar. Den i ringen som vann fick bestämma vem han ville möta i ringen näst. Bredvid satt stallmästaren/tränare vad de gjorde för fel. I ringen var det blodigaste allvar och jag visste inte att de var så fula som att ta strypgrepp och slå i ansiktet men det gjorde dem hela tiden. Fast utanför ringe märktes det att de var familj för de var väldigt måna om varandra och fixade varandras hår och "blöjan". De bor och tränar i samma hus, högre rang man har desto mindre hussysslor har man. Efter sumon tog jag mig tillbaka till Joje och hämtade min väska och begav mig direkt till Shinagawa där jag tog ett bullettåg till Odawara, sen långsamma tåg till Gora i Hakone som är ett vackert bergsområde vid Mt Fuji. Tyvärr regnar det och dimman ligger tung i dalen. Här bor jag på en roykan som är typ ett spa. Fick genast trevligt bemötande och fick ett fint japanskt rum med en fin trädgård. Dem har flera onsen, varmakällor bad, som jag genast hoppade i. Det var underbart skönt att bada i det heta vattnet. Sen var det dags för middag. Höll på att storkna när jag såg all matträtter, jag fick tolv olika tallrikar med olika rätter. Vissa saker var jättegoda, tex olika fisksoretr som man doppade isås, hotpot och inlagda grönsaker. Andra saker var svårdefinerade både i utseende och smak. Alla rätter var dock väldigt vackra upplagda. Efter maten gick jag tillbaka till rummet där de bäddat åt mig. En madrass på golvet som var riktigt skön. Innan. jag la mig fick jag japansk massage. Ja, ännu en toppen dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar