onsdag 18 juli 2012

Besegrad av ännu ett berg

En av fördelarna att bo hemma hos nån som bor i Kuching är att det vet så mycket mer än guideböckerna. Fick tips om ett berg utanför staden med tuff vandring men fantastisk utsikt. Jag som inte är en stadsmänniska tyckte det lätt som en trevlig utflykt. Tänkte att det kan ju inte vara värre än klättringen på mt kinabalu........det kunde det. lucy vanade mig att det var klättring. När jag klev ur bussen frågade de mig ett par gånger om jag verkligen skulle vandra, speciellt nu när det var halt efeer regnet igår. Klart jag ska säger jag. Börjar min klättri ng uppför i en tät skog. Möter ett gäng män som säger att de jobbar i skogen och dem frågade mig flera gånger om jag verkligen skulle upp för bergt och helt själv dessutom. Jag började förstå deras varnande toner och deras frågande. Det började snabbt bli extremt branta klippor. Det fanns rep utsatta så man kunde ta hjälp av, vissa ställen hade repstegar så man kunde klättra upp på.
Svetten bara forsade från pannan och jag kände hur det droppade från näsan. Började förstå att det kanske inte var bästa iden att göra denna klättring på egen hand om nått skulle hända. Mitt största problem den här gången var faktiskt inte min dåliga kondition för det hade jag inte ens tid atttänka på. Full koncentrationvart jag skulle ta nästa steg eller hur jag skulle svinga sig upp för repen. Nä, mitt största problem var att jag är kort. Vissa så kallade trappsteg var nästan högre än vad jag är så jag fick mer eller mindre försöka hoppa upp. Vid ett fotostopp såg jag att det inte var så långt kvar, började pusta ut för jag måste erkänna att det nästan var lite läskigt på vissa ställen. Men då kom jag till en ny trappsteg som var högre än mig och utan rep. Försökte flera gånger att ta mig upp. Kanske hade jag klarat det om det inte varit så halt, men jag lyckades helt enkelt inte. Ganska frustrerande att nästan nå toppen och så lyckas jag inte för att jag är för kort, haha. Så det var bara att traska ner igen,vilket nästan var lika svårt och jobbigt. Får väll se det som ett bra träningspass och jag hade fin utsikt på många ställen. Svettig och skitig satt jag mig i minbussen som var full av välluktande människor från lyxresorten och åkte tillbaka till Kuching. Hemma hos Alec & Lucy väntade veg lasagne med vitlöksbröd och inhemskt risvin ( faktiskt väldigt gott) o h de hade besök av ett tyskt par. Så det blev en trevlig kväll med gott sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar