lördag 28 juli 2012

Vietnam


När vi landar på Hanois flygplats ser jag hur regnet vräker ner. Tar en taxi till ett hostel jag läst om. Men det är fullbokat pga en tyfon som härjar i Halong bay och alla utflykter dit är inställda. Men de hänvisar mig till ett annat hotel. Sovsalen är full men han ger mig ett jättefint rum och han prutar direkt när jag ser tveksam ut. Så jag får ett eget rum med badrum, ac och tv för nästan samma pris. Regnet öser fortfarande ner så jag kryper ner i sängen och tittar på amerikanska filmer på tvn och myser i en riktigt skön säng. Inser att jag måste faktiskt inte alltid hitta på nåt. Ibland kan det vara skönt att bara vara. Men efter en slappedag var jag nästa dag mer än redo att kolla in staden. Går till dem gamla kvarteren där kommersen är i full gång. Kryllar av stånd och små affärer. Kvinnor kommer med sina cyklar som har korgar fyllda av frukt och andra läckerheter. Mopeder och vespor överallt. Trottoarerna är tydligen inte till för att gå på utan det är parkering för alla mopeder eller har de satt små plaststolar och de sitter och dricker te.
Jag gillar stan, inga fula höghus utan små slitna men söta hus, det växer träd på trottoarerna och det är färglatt med alla blommor och frukt som är till Jag kollar in Ho Chi Minh mausolleum, pagoder och palats.
Det finns flertal sjöar här men blir lite orolig när jag ser flertal döda fiskar guppa runt. På kvällen letar jag efter ett matställe och det finns massviss med typ uteservringar på trottoarerna som är fulla med lokalalokalt folk och då mest män. De stirrar på mig så jag känner mig obekväm. Kvarteret jag bor i finns det cafe på cafe, men till skillnad från hemma där det serveras mackor och kakor serveras det endast dryck. Tillslut hitta jag dock ett nudelställe. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar