lördag 28 juli 2012

Parfym pagoda


Halvåtta knackar de på dörren och killen som jobbar här väcker mig och säger att frukosten är serverad. Inte van vid väckning så min första tanke var att jag försovit mig. Efter frukosten blir jag hämtad och sen är det en timmes körning i Hanoi för att hämta upp folk. Tillslut började iallafall körningen till parfym pagodan. Två timmars körning. Sen hoppade vi in i en roddbåt av ståloch enkvinna rodde oss en timme på floden som gick mellan bergen och fält av vackra lotusblommor. J
ag bekantade mig med mina medpassagerare som var en tjej från Grekland och ett par från Perth. Vi hade mycket att prata om så färden gick fort. Efter en rejäl men kanske inte så god lunch tog vi linbanan upp på ett berg. En kort promenadnärmare bestämt 152 trappsteg ner i ett bertill en grotta som visade sig vara pagodan. Här lukta inte parfym men väldigt mycket rökelse och det låg en dimma när vi gick ner för trappan.
Såg en kvinna bränna upp fejkpengar och be vid altaret. Varken grottan eller pagodan imponerade men båtturen och utsikten från linbanan var trevlig. Vi skippade linbanan ner och promenerade ner istället. Trodde att utsikten skulle vara lika fin här men utsikten skymdes av alla affärsstånd som dessutom var stänga de flesta av dem eftersom det lågsäsong. Hur som helst jag träffade en grupp härliga människor och jag har nu en inestående inbjudan till Perth och mannen som äger en dykshop på Bali erbjöd mig ett jobb. Divemaster på Bali är kanske inte helt fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar