måndag 9 juli 2012

Ulu Temburong NP

Klockan sju blev jag hamtad i lobbyn och vi tog en kort promenad ner till hamnen dar en bat vantade pa oss. 400 hastkrafter fick baten att flyga over flodens vatten. Det gick fort genom kanalerna och det var valdigt kul. Efter 45 min batfard var det dags for 30 min bilvag till en lodge dar vi fick en liten information och kaffe.
Sen satt vi oss i mindre batar och akte mot strommen in i Ulu Temburong NP. Vi hade tydligen tur for det har regnat i natt vilket gjort att vattenflodet okat och vi faktiskt kan ta oss in i parken. VI blev avslappta vid en trappa mitt inne i djungeln och det borjade med en rejal klattring uppfor. Vilket mina ben inte gillade, har fortfarande ont efter bergsklattringen, haha. Men nu var det inte sa himla langt vi skulle ga. Vi kom upp pa toppen dar de har broar mellan tradtopparna.
Fin utsikt men kandes valdigt turistigt. Batfarden var det som var roligast. Sen akte vi tillbaka till lodgen. Halvvags dit hoppade alla utom jag av, de skulle aka kayak och rafta. Raft lockade inte med dem pyttesma forsar som fanns och inte kajak heller sa jag akte tillbaka till lodgen och vantade in dem andra sa vi kunde ha en sen lunch. Vi skulle aka och besoka ett longhouse med men det hann vi inte. Utan vi var tvugna att ta sista battaxin tillbaka till stan. Alla somnade gott. Jag larde kanna ett engelskt-amerikanst par som bor i Hong-kong och de tyckte jag skulle folja med ut och ata pa kvallen.
Innan vi skulle traffas tog jag en promenad till den stora mosken som var ganska fint upplyst pa kvallen. Paret och jag gick till en nattmarknad dar vi at fantastisk god fisk o citronsas och en gryta med krabba och musslor. En av dem godaste middagar jag atit.
Idag ar det seightseeing i stan vilket tog ca 1 timme, sen var jag klar. Ar inte sa intresserad av att titta pa hur manga moskeer som helst eller museum med alla skrytpresenter sultanen fatt. Vilket han nog inte behover med tanke pa att han ar en av varldens rikaste man.
TRodde faktiskt Brunei skulle vara lite finare, lite lyxigare. Men sa ar inte fallet. Ska bli skont att aka harifran imorrn. In i den malaysiska delen igen. Till staden Miri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar