måndag 23 juli 2012

Dykning


Nu har jag varit på denna paradis ö några dagar och jag har dykt på förmiddagarna och på eftermiddagen har jag slappat på stranden med en bok. Har ju hört att dyk ingen ska vara väldigt bra här. Första dagen blev jag faktiskt lite besviken. Sikten är usel tyvärr vilket försämrar dyken. Annars tror jag att dyken hade varit toppen. Men fortfarande intressanta. Mitt första dyk blev jag attackerad av en stor titan triggerfish som är ökända för sitt revirtänkande och nu fick jag desutom uppleva det. Kände hur någon plötsligt tog tag i min fena och drog mig bakåt. Trodde det var en instruktör i den andra gruppen så blev förvånad när jag tittade bak att det var en stor fisk. Stark rackare. Sparkade till honom och han simmade iväg ett par sekunder. Men det visade sig att han bara laddade om för att göra en ny attack. Han gjorde nya försök och det skrämde mig faktiskt. Dem har rejäla tänder så det hade nog inte vait nån höjdare att bli biten. Men tillslut gav han upp. Sen dök jag på vrak som sjönk en tio år sedan som hade socker i sin last därav namnet sugar wreck. Önskar att sikten var bra så jag hade kunnat se hela vraket men samtidigt gav den dåliga sikten en spöklik atmosfär vilket gjorde dyket ganska spännande. Sen fick jag se min första bambuhaj och coralcat shark. Nästa dag blev sikten bättre och jag hade ett fantastiskt dyk. Såg ett tjugotal sovande bambuhajar, flera rockor och bläckfiskar. Sen gjorde jag och en divemaster ett eget dyk och jag gjorde mitt längsta någonsin, 90 mi nuter. Vi fick sällskap av en svartfenad haj när vi gjorde vårt säkerhetstopp. Tredje dagen hade jag två fantastiska dyk med massor med haj igen. Sen andra dyket var det en häftig miljö med stora stenbumlingar på varandra som gjorde tunnlar man kunde simma imellan, jättekul. Tyvärr blev sikten kass sista dagen och jag hade två tråkiga dyk med dåliga dykare. Men totalt sätt är jag nöjd med min vistelse på ön. Så mycket bättre än Mabul. Här har de koll på sitt skräp oc dykfirman var bland det proffsigaste jag dykt med. Man skulle kanske söka jobb här.
Imorgon åker jag tillbaka till KL och ska hämta ut mitt visum, hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar