torsdag 10 mars 2011

Fakta om Seychellerna

Så hur mycket vet ni om Seychellerna? Måste erkänna att jag inte heller visste så mycket om öarna mer än att det finns fina stränder. Så jag tog helt enklet reda på lite :)
Seychellerna ligger i Indiska oceanen utanför Afrikas östkust. Består av ca 100 öar (det står lite olika beroende på vart man läser så det finns mellan 90-120 öar) och alla är givetvis inte bosatta. Ungefär 50 av dessa öar är korallöar annars består många av öarna av granit. Den största ön heter Mahe och där ligger huvudstaden Victoria. Av dem ca 85000 som bor på öarna hittar man ca 85 % av hela befolkningen på Mahe. Deras officiella språk är engelska, franska och seychellisk kreol.  Med tanke på deras officiella språk kan man ju misstänka att Frankrike och Storbritannien har haft nått med öarna att göra. Jajemen, dem stred om makten och 1814 blev öarna en brittisk koloni. Seychellerna blev självständiga 1976. Sen har dem hunnit med lite diktatur innan demokratin infördes 1993 igen.
Deras naturtillgångar är fisk, kopra (del av koksnöt) och kanelträd men de lever på lyxturism vilket är en av orsakerna att det inte är billigt på dessa öar. Men det beror till viss del att de måste importera många av livsmedlen och andra förbrukningsvaror. 
Jag har tropiskt klimat att vänta. Stormar är ovanliga och de har ganska jämn temperatur året om, mellan  28-30°C. Något svalare dem månaderna jag ska vara där. Så även om jag får stå ut med endast 28°C ska jag nog stå ut, dessutom är detta bästa tiden att få se valhajarna J. Håll tummarna för det! Sen finns världens största landsköldpadda här. Dem kommer jag definitivt få se och komma nära.
Seychellerna har en spännande natur. De flesta öarna är gröna och frodiga. Inte mindre än 81 växter är unika för öarna. Den mest kända är den sägenomspunna dubbelkokosnöten, världens största "frö" som kan väga 1520 kg. Till formen liknar den en kvinnas bakdel.
Deras största problem är tillgång till vatten, tillgången beror på hur mycket regn dem får.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar