torsdag 2 februari 2012

Dag 11 – Nunegwi

Efter frukosten packade vi in oss i bussar som tog oss till den nordligaste delen av ön, Nguwei. Här finns det en vacker vit strand med alldeles turkost hav. Om vi tyckte förra stället var fint så var detta så mycket bättre. Jag var ju här för typ 10 år sedan och blev aldrig förtjust i ön, men nu gillar jag stället. Jag fick ett fint rum precis vid havet och fin havsutsikt från balkongen. Det var bara att svida om till en bikini och hoppa i det 28 gradiga vattnet. Otroligt härligt. Sen gick jag, Katarina och Kim och provade grannhotellets restaurang. Blev sugen på tonfisk och beställde en mediumstekt. Fick så klart in en välstekt. Efter att skickat ut fisken en tredje gång blev både vi och personalen irriterade så jag fick följa med till köket och förklara att jag vill ha rosa kött. De tyckte jag var korkad. Sen ifrågasatt jag jag om det var tonfisk för köttet var vitt inte mörkt som det brukar. Då blev det tyst. Sen kom chefen och han undrar om jag var fiskare och har koll på fisk. Javisst sa jag och berättade att det finns gul och blå tonfisk med mörkt kött. Nån röd tonfisk har jag aldrig hört talas om. Men det var tydligen en specialfisk som finns här på zanzibar. Jag berättade för kocken hur jag ville ha den tillaga och tio minuter senare fick jag äntligen en halvrå fisk som smakade ljuvligt. Chefen kom och kollade att allt var bra och efter att ha pratat en stund tog han med mig in i köket och så lagade vi mat ihop, spännande. Fisken blev perfekt!!! Tror vi båda lärde oss en hel del under våra diskussioner. Trots att klockan var sent och restaurangen var stängd satt vi kvar och pratade med bossen och han bjöd på ett av de godaste teer jag druckit. Full av kanel, kardemumma och ingefära. Tillslut fick gå hem och lägga oss. Jag ska upp tidigt för att äntligen få dyka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar