lördag 11 februari 2012

Dag 25 – nattsafari

Jag är ledsen att jag varit dålig på att skriva lite längre och innehållsrika inlägg. Men det har varit väldigt tidiga morgnar och mycket sökande efter mat och ganska mycket matlagning så jag har väll inte haft så mycket tid och har jag haft tid har jag haft dåligt med ork. Men nu har jag fått slappa lite här i Victoriafallen och har lite mer tid övers.

Hade en lååååååång frukost idag. Satt mig till bord vid åttatiden och lämnade inte bordet förrän tolvtiden, hahaha. Drack en massa kaffe och pratade med mycket folk. Det var så skönt att slippa stressa och sitta i skuggan med fläktar. För här är varmt, igår hade vi 43 grader i bussen och det känns när man rör på sig, svetten bara rinner. Jag och Kerstin tog en vända i stan, vilket går fort. Det är inte särskilt stort. Sen blev det lunch på Mama Africa tillsammans med Karin och Linnea. Bra restaurang, menyn bestod inte bara av en tråkig köttbitt och räliga pommes.

Ja, fast man inte gör så mycket springer tiden iväg och hokus pokus var klockan fyra och det var dags för mig och några till från gruppen att hoppa in i jeepar för att åka på nattsafari. Måste erkänna att efter dem stora parken vi varit i tidigare och fått sett så mycket hade jag väll inga större förhoppningar på en bra safari. Så fel jag hade. Vi hade en suverän guide som pratade förståelig engelska och han satt inne med mycket information om djuren. Han kunde allt och berätta många intressanta och roliga saker och det märktes att han älskade sitt jobb. Hann knappt in i parken förrän vi såg zebror och impala.





Åkte inte särskilt långt innan det stod en stor familj elefanter mitt på vägen och vi kom dem riktigt nära. Nästan otäckt nära när den stora honan flärpade på sina öron och blängde på oss. Vi följde efter dem när de gick ner till vattnet och såg hur de tog en slurk på 10 liter om gången i sina stora snablar.

Vi åkte vidare och fick se många giraffer, även babygiraffer. Dem är verkligen så söta med sina stora ögon och ögonfransar.



När vi beskådade dessa stora djur hörde vi hur det knastrade till i radio och en noshörning hade hittas längre bort. Så vår guide Simon körde så fort han kunde och vi höll tummarna. Vi hade turen att få se tre noshörningar. En mamma med sina två bebisar. Den ena diade för fullt och den andra var trött och låg och sov. Vi kom så himla nära och de brydde sig inte ett dugg.




Vi fick sen en kärleksfull mamma gosa med sin son och dia sin dotter, helt fantastiskt. Men tillslut tröttnade dem på sina åskådare och lufsade in i skogen. Vi åkte ner till en sjö och fick se ännu en fin solnedgång och lekande flodhästar. Det blir mörkt väldigt fort och Simon tog fram sin strålkastare och började leta efter djur i mörkret. Tyvärr såg vi hur regnet började närma sig och plötsligt öppnade himlen sig så vi bestämde att börja köra tillbaka mot centret där det skulle bjudas på en trerätters middag. Då stod det plötsligt en stor han elefant mitt på vägen och han var inte intresserad av att flytta på sig utan kom närmare och närmare vår jeep. Jag erkänner att pulsen slog något snabbare, dem är ju verkligen stora och hade lätt kunnat sparka vår bil som en fotboll. Men han var nog mest bara nyfiken och tillslut gick han in i skogen och vi körde till centert för middag. Vädret skiftar snabbt för när vi var framme slutade det regna och kunde istället se en stjärnklar himmel. Jag hade tom med turen att få se ett stjärnfall. Maten var jättegod och vinet ännu bättre och personalen var riktigt skojiga och trevliga. Vi var alla helnöjda och nog lite förvånade att vi alla tyckte att det här var den bästa safarin på resan. Här kom vi djuren riktigt nära och vi fick se dem röra på sig, dricka, leka. På de andra ställena har det varit mitt på dan och även om vi såg en massa djur så var dem väldigt stilla. Det här var en liten men charmig park där endast två jeepar kör runt och inte jagar djuren som i de andra parkerna. Dödströtta kom vi hem och dem flesta av oss hoppade i säng med ett leende på läpparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar