torsdag 2 februari 2012

Dag 13 – Mera dykning

Idag var det dykning på mera lokal ställen så vi slapp att åka så långt. Först åkte vi till Coral garden där man kan ha tur att se gröna sköldpaddor. Tyvärr släpptes vi av lite fel och vi fick simma mot en väldigt stark ström. Men vi fick se ännu fler anemoner med clown fisk, en bläckfisk som inte var sugen på att komma ut och leka och flera muräner bla den fina zebramuränan.
Andra dyket blev mitt favoritdyk. Dyknörd som man är hittade jag över 50 stycken halomitrakoraller (på seychellerna såg vi det ett fåtal gånger bara). Det var mängder av koraller och jag blev så glad att jag kände igen så många. Vi hade flera nakensnäckor ogen och en clowntriggerfish. Jag och min buddy christoffer tar en del kort och hamnar alltid på efterkälke. Det ihop med en guide som simmar fort funkar inte så bra ihop. Så vi blev av med vår guide, haha. Det var bara att gå upp till ytan efter vi letat efter dem i 1 minut. Båten kom och hämtade oss och visade att vår grupp var långt iväg. De slängde ut en lina så vi fick hänga efter båten när de körde oss till gruppen. Samlade igen, gjorde vi ett nytt försök och nu stannade Andy oss nära. Som sagt, massvis med koraller och fiskar, Vi hittade humrar gömda under stenar, en stor krokodilfisk, skorpionfiskar och ja...nakensnäckor. Den ena tjejen gjorde slut på sin luft så andy gick upp med henne och lät mig dyka vidare med min buddy. Helnöjda efter dagens dyk kom vi hem ganska tidigt och tog en efter längtar lunch, hängde lite på dykcentert och jag fick en massa bra tips på ställen i sydafrika där man får dyka med tjur och tiger haj, Wow, det ska jag göra om jag får tillfälle. Nu blir det till att njuta sista tiden på ön. Imorgon lämnar vi paradisön för att börja åka mot Malawi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar