onsdag 15 februari 2012

Dag 29 – Alla hjärtans dag

Spenderade förmiddagen med att fika med Robban. Fick en skitgod chokladkaka och riktigt kaffe. Japp här blir man glad för det lilla, haha. Efter en torftig lunch tog jag, Nicke och Danne en taxi in till stan för att handla lite frukost till morgondagen och ta en snabb rundtur vilket går snabbt för det är en väldigt liten stad. Dessutom var det strömavbrott så många affärer var stängda. Jag gick till en bank för att växla lite pengar och återigen blir man lite frustrerad på den afrikanska logiken. Jag står i kö och dem två som står framför mig får betjäning. När jag kommer fram så sticker banktjänstekvinnan iväg. Där sitter en annan kvinna så jag bankar på rutan och frågar om hon kan hjälpa mig. Nej, den andra kvinnan gick på toa och kommer om ett par minuter. När många minuter gått knackar jag på rutan igen och frågar om inte hon kan hjälpa mig. Det kan hon såklart inte för det är inte hennes arbetsuppgift. Efter ytterligare några minuter kommer rätt banktjänstekvinna och då säger hon att hon tyvärr inte kan växla för de har ingen ström. SUCK.....varför sa inte den första kvinnan detta direkt?!?!?! This is africa. Så här är det varje dag. Vi gick till Mr Price, där släppte det inte in oss, men vi såg att det gick folk i affären, en kvart senare fick vi plötsligt gå in. Fast det var lite svårt att kolla kläder där inne i mörkret.

Så vad det där med Alla hjärtans dag. Verkar lika kommersiellt här. Vår grupp beställde Valentinebuffen här på camping. Vi såg hur de dukade hela eftermiddagen. Såg ut som de dukade upp till bröllop. Mycket hjärta och grejor. Alla tjejer fick varsin ros och alla fick champagne. Sen vankades buffe. Fast jag såg inte skymten av den där salladsbuffen vi skulle ha till förrätt och inte alla sortesfisk de skröt om. Men det fanns nog med mat ändå och det var gott. Såg en smaksig cheescake men fick en smärre chock när jag kände en distinkt saltsmak i kakan, bläää. De hade använt salta kex, haha. Sen var det afrikansk dansmusik som var kul de första fem minuterna sen blev det ganska trist och långdraget så jag smög tillsist iväg och la mig i sängen istället. Skippade festen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar