torsdag 2 februari 2012

Dag 12 – Dykning på Mmemba

Klockan åtta var vi på dykshoppen och det var lite kaosartat. Skratta lite när jag såg var gamla slitna trädbåt som skulle ta oss till en atoll 1.5 timmes båtväg. Ganska höga vågor gungade båten rejält men vi kom tillslut fram. På med utrustning och ner i stora blå. Vi simmade längst en väg som var full av koraller. Men sikten var tyvärr inte den bästa och korallerna fick inte visa sig från sin bästa sida. Färgerna kom helt enkelt inte fram. Jag fick se ett flertalet nakensnäckor, hitta en lövfisk och vi såg en blåprickig stingrocka. Tbx på båten blev det en klen lunch och bara njuta av vädret. Timme senare var det dags igen. Inte den finnaste dykstället jag varit på men jag hittade återigen nackensnäckor i alla dess färger. Det kryllar av anemoner som är bosatta av stora clownfiskar. Massor med stim av fjärilsfiskar och snappers. En stor humphead wrasse kom som hade en snyltgästare på magen. Men det bästa av allt. Jag hittade nått stort och färgglatt. Knallröd med gulla väggar och en stor röd tofs på kroppen. Såg ut som en nackensnäcka men tänka att så här stora kan dem ju inte bli. Den var nog 40 cm lång och 20 cm bred. Visade vår divemaster och hon hade ingen aning. PÅ båten visade jag mina kort till den andra instruktören och hon började babbla om sjögurkor. Men jag kan mina sjögurkor och vet att det inte var det. När vi kom tillbaka till dykshoppen ett par timmar senare med en något rödare ton på huden visade jag korten till Andy och han blev exhalterad. Ni har fått se en ovanlig variant av spanska dansare (nackensnäcka). Han har varit här i tre år och sett den en gång. Han bad snällt om mina foton så han kan visa dem för dem andra dykshopparna. Så trots att jag inte var jätteimponerad av dykning är jag ändå nöjd. På kvällen hade vi ännu en gång en födelsedag, vi har väll haft 7 redan. Så återigen sjöng vi på restaurangen och alla bara glodde på oss. Gänget gick vidare för att festa loss, medans gamle jag gick hem och la mig för att vara pigg till morgondagens dyk. Det var verkligen härligt att vara i vattnet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar