måndag 10 september 2012

Dagsutflykt till Tad see vattenfall


Om det är nått dem är dåliga i dessa länder så är det att hålla tider. Så jag höll på att sätta kaffet i luftstrupen när min förare kom en kvart innan utsatt tiden. I bilen satt Charlie och Jess och väntade på mig. Vi blev avsläppta vid en cykeluthyrning och fick prova ut en passande cykel. De pumpade däcken och oljade kedjan, cykeln var redo och så fort vi satt på oss hjälmen var även vi redo. Vi frågade varför vi behövde hjälm men inte vår guide. Han skrattade och sa stora böter för oss men inte för honom. Fast efter en timmes cyklingen tyckte till och med jag att hjälm var bra. Vägen vi cyklade på var lervälling som vi slirade runt i, vi fastnade och hade lera från topp till tå. Nästan hela vägen var det dessutom vägarbete och stora vallar med grus som skymde en eventuell utsikt. Jag blev tillsist trött på dessa vägar som inte kan kallas vägar. Jag ifrågasatt varför de tar ut oss på en väg som mer eller mindre är oframkomlig och inte vacker för fem öre, detta är inte vad dem visade på kontoret där vi köpte trippen. Inte mycket stackars guiden kan göra. Var lycklig när vi kom fram till floden och fick paddla istället. Hann knappt börja paddla innan vi var framme vid vattenfallet.
Det var många små vattenfall som det ljusablåvattnet forsade genom. Otroligt vackert. Mellan vattenfallen finns det naturliga pooler som man kan bada i. En av dem större brukar elefanterna som finns här också ta ett svalkande dopp. När jag säger svalkande så menar jag iskallt vatten. Jag hoppade tillslut i med mina leriga kläder och kände hur strömmen tog tag i mig och drog iväg mig. Med stora ansträngningar simmade jag till fallet och kände hur vattnet tryckte ner mig. Efter lite bad och lunch och tittat på en elefant bada var vi redo att börja paddla tillbaka mot stan.
Från ingenstans började de småregna vilket inte gjorde så mycketbara skönt. Vi såg fiskare och barn som lekte i vattenbrynet. Bufflar som svalkar ner sig i floden. Vi möter en lång träkajak full med män som paddlar febrilt. Liknande jag såg igår. Guiden berättar att om två veckor är det en stor tävling och det är det som dem nu övar för. Så förutom en hemsk cykeltur har det varit en kanondag. Hem och duscha och sen möte jag Jess och Charlie på kvällen för lite middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar