måndag 10 september 2012

Luang prabang


Tre timmar för sent kom vi fram. Richard kan prata lite lao vilket är en stor fördel för mig. Han fixar en tuktuk som tar oss till stan och där visar han mig ett mysigt hotell och fixar så jag får det betydligt billigare. Han känner dem väl och bor där själv för tillfället. Vi tar en kopp rykande jättegott laotisk kaffe och snackar lite med amerikanen Mark. Sen tar Richard mig till ett fint fikaställe och bjuder på frukost. Han berättar väldigt öppet om sitt liv, hans jobb som fotograf, hans resor och hur han råkade hamna i Laos och nu äger mark som han ska göra nått med. Han berättar väldigt öppet att han antagligen inte skulle stannat här om han och hans flickvän inte skulle haft en bebis på gång. Märks tydligt att det inte är vad han vill men samtidigt tar han konsekvenserna.
Han ger mig sen en guidad tur genom stan. Väldigt mysig, ren och inte så mycket folk. Även här väldigt mycket kaféer. Staden har mekongfloden på ena sidan och Nam khan floden där jag bor på andra sidan. På kvällen stänger dem en del av huvudgatan och har en nattmarknad och säljer krimskrams, väldigt turistigt men ganska trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar