fredag 14 september 2012

Öga mot öga med en tjurhaj


Efter två lata dagar meden bok var det åter dax att ta sig till sailors rock och hälsa på hajarna. Tog ledigt två dagar för dem i dykshopen sa att sikten var usel. Blev lite orolig att det i

nte skulle vara bättre idag. Det har regnat hela natten och himlen var svart när vi hoppade på båten. Positiva var att vi var den enda båt som gick ut i dagmed ett fåtal dykare. När vi kom fram såg vi klarblått vatten och när vi hoppade i var det otroligt bra sikt. Det dröjde inte länge förrän vi hade tre stora hajar simmandes sakta runt oss. Min puls höjdes rejält när en av hajarna simmade rakt mot oss och vek inte av förrän precis innan vi verkligen var öga mot öga. Men det gjorde det sedan gång på gång så tillslut njöt jag bara av att kunna se alla små detaljer. Vi började nere på 24 meter där dem brukar hänga. nNr vi sakta gick mot grundare vatten följde dem efter oss. Så även på tio meter där sikten var ännu bättre såg vi dem. Det abolut bästa var när vi såg hur en av hajarna började jaga fisk, så coolt! Han misslyckade dock. Fotona är tagna av Wendy Lish
Andra dyket försämrades sikten kraftig men vi såg hajarna igen, stora stim med stora barracudor och stora stim med småfisk. Men första dyket hamnar på min fem i topp lista över bästa dyk. Det var helt magiskt!
När vi kom upp från sista dyket var de snabba med att få in oss i båten och börja färden hem. Vädret skiftar snabbt här. När vi hoppade i sken solen och när vi kom upp var det regn, blåsigt och höga vågor. Så det blev minst sagt en gungig båtfärd hem. Många blev dåliga och matade fiskarna över relingen, haha. Imorgon ska jag hålla mig torr, kommer bli dåliga dykförhållande. Gör inte så mycket för jag ska få sällskap av det österrikiska paret jag träffade på båten ut hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar