onsdag 5 september 2012

Vientiane, kaféernas stad


Har nu traskat runt i staden och läst min guide bok och kommit fram till att det inte finns så mycket att se och göra här. Däremot är här kaféer på kaféer. Känns inte som en småstad utan en trevlig liten småstad om man nu gillar att fika. Jag var ju bara tvungen att gå till det skandinaviska kaféet, men blev lite besviken när dem inte hade några semlor. Så det fick bli en dammsugare istället, mums.
Jag har funderat en hel del på min sista rutt innan jag åker hem, som vanligt har jag ändrat mina ursprungliga planer. Idag åker jag till Luang Prabang som ska vara en trevlig stad och mycket att göra. Sen skulle jag vidare västerut och bo i djungeln i hus uppe i trädkronorna. Men pga av väder så är det svårt att ta sig dit. Två dagar på båt, flera timmar i bil och sju timmars vandring i lera bara för att ta sig dit. Har hört att det ska vara nått alldeles speciellt, men resan dit låter olidlig och sen är risken stor att det kommer regna en massa oc hindra mig från vandringarna. Till och med dem som äger stället avrådde mig. Så efter Luang Prabang tänker jag lyxa till det och ta flyget till Bangkok, så slipper jag sitta på en buss i två dagar. Flyger jag får jag dessutom 30 dars visum istället för 15 dagar om man kommer med buss. Detta betyder att jag kommer ha ca tre veckor i Thailand, vilket verkligen aldrig har varit aktuellt i mina planer. Men dyknerven börjar skrikahögt, jag vill dyka!! Så efter pratat med en kompis som är dyk och Thailandexpert, har jag bestämt mig för att åka till Koh Phanang och kanske Koh Tao. Första ön har jag stor chans att äntligen få dyka med tjurhajar och den andra ön är det just nu valhaj säsong. Så jag kommer spendera resten av min tid med att dyka. Kanske kommer åka till Kanchanaburi och river kwai ista dagarna. Sen visar det sig att min kära rumskompis från jönköping kommer vara i hua hin så jag ska nog föröska ta mig dit och träffa henne och hennes familj. Hur som helst så måste jag berätta om min kväll. På väg till toaletten träffade jag en gammal man som såg ut som en gammal hippie. Han började prata med mig och det slutade med att vi satt på balkongen och pratade till två på natten. Han var en väldigt intressant man med ett spännande liv och livssyn. Han var nog allt en hippie för han hade spenderat många år i Indien. Han var konstnär och målade skumma tavlor som inte direkt tilltalade mig Vi pratade om indien och Afrika, om livet och om hur vi människor beter oss. Ja vi pratade om allt. Detta är en av de bästa sakerna när man resor så här. Man träffor människor man aldrig skulle träffat annars, jag har träffat otroligt många intressanta människor. Väldigt lärorikt dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar